Curse de linie sau low cost?

De câte ori, nevoiţi să ne deplasăm pe distanţe mari, cu avionul, nu ne-am pus această întrebare? 
Dar ce ├«nseamn─â de fapt curse de linie (sau regulate) ┼či ce se ├«n┼úelege cu adev─ârat prin low cost?

Cursele de linie sunt cele operate de o companie aerian─â ├«n conformitate cu orarul s─âu public, ├«n acelea┼či zile ┼či la acelea┼či ore, pe durata unui sezon ├«ntreg, cu excep┼úia cazurilor de for┼ú─â major─â (vreme nefavorabil─â, atac terorist etc). Pentru a se opera o curs─â regulat─â se folosesc┬á aeronave diferite, aeroporturi mari, principale, se zboar─â at├ót direct, c├ót ┼či cu escal─â, fiecare companie aerien─â important─â av├ónd propriul s─âu hub (nod aerian). Pentru ca aceste curse s─â fie eficiente este ┬ánecesar s─â existe un trafic constant de pasageri, cu un volum suficient de mare ├«nc├ót s─â se permit─â recuperarea cheltuielilor din veniturile ├«ncasate. ┬áEvident c─â se foloseste ┼či diferen┼úierea tarifar─â, operatorii de curse de linie introduc├ónd ├«n acest scop clasele de servicii, no┼úiune care se refer─â la un num─âr de locuri cu acela┼či grad de confort ┼či acela┼či tip de servicii oferite. Tarifele pe cursele regulate/ linie sunt stabilite de IATA (Organiza┼úia Interna┼úional─â a Transportatorilor Aerieni), ┼či sunt folosite ca repere ├«n politica comercial─â a unei companii, f─âr─â a avea caracter obligatoriu. ├Än ceea ce prive┼čte clasele de servicii, ini┼úial au existat dou─â clase ÔÇô ÔÇ×FirstÔÇŁ (ÔÇ×├Änt├óiÔÇŁ)┬á ┼či ÔÇ×EconomyÔÇŁ (ÔÇ×Economic─âÔÇŁ), dar diferen┼úierea ofertelor a impus s─â se ajung─â la trei sau chiar mai multe asemenea clase. ┬áA┼ča au ap─ârut┬á – ÔÇ×First ClassÔÇŁ ┼či ÔÇ×Business ClassÔÇŁ, la un nivel sporit de confort, apoi ÔÇ×EconomyÔÇŁ, ÔÇ×TouristÔÇŁ ┼či ÔÇ×BudgetÔÇŁ ÔÇô la confort redus; dar majoritatea companiilor aeriene folosesc ┼či ast─âzi doar dou─â clase ÔÇô ÔÇ×BusinessÔÇŁ ┼či ÔÇ×EconomyÔÇŁ. Deoarece nici o companie nu poate vinde mereu bilete la tariful maxim, diferen┼úierea tarifar─â s-a produs ├«n func┼úie de o serie de criterii: dup─â clasa de confort, dup─â sezon, dup─â politicile concuren┼úei, dup─â promo┼úii etc. ┬áPasagerii au posibilitatea s─â cumpere bilete clasice, cu date fixe de plecare ┼či ├«ntoarcere,┬á respectiv bilete ÔÇťopenÔÇŁ sau ÔÇťdeschiseÔÇŁ, ceea ce ├«nseamn─â c─â nu se rezerv─â dec├ót plecarea, ├«ntoarcerea r─âm├óne deschis─â pentru o anumit─â perioad─â de timp. ├Än aceast─â perioad─â se poate rezerva returul oric├ónd este convenabil, dar totdeauna cu condi┼úia s─â existe locuri ├«n clasa de rezervare pentru care este alocat biletul. De asemenea, pasagerii pot s─â ├«┼či rezerve locul ├«n avion ┼či s─â ├«┼či aleag─â meniul de catering, acest din urm─â serviciu fiind folosit pe toate cursele de linie cu o durat─â a zborului mai mare de 1 or─â. Pasagerul de la clasa ÔÇ×EconomicÔÇŁ poate lua cu sine, la cal─â, f─âr─â s─â pl─âteasc─â taxe suplimentare, o pies─â de bagaj av├ónd o greutate de 23-25 Kg, iar cel de la clasa ÔÇ×BusinessÔÇŁ poate transporta gratuit 3 piese standard de bagaj. Excedentul de bagaj de cal─â se transport─â contra cost. ├Än ceea ce prive┼čte bagajul de cabin─â, fiecare pasager are dreptul s─â transporte, gratuit, o pies─â de bagaj de m├ón─â (cu o greutate maxima de 10 kilograme) ┼či un obiect personal ( ex. geant─â, serviet─âsau laptop). Copii ┬ápot c─âl─âtori ne├«nso┼úi┼úi pe cursele de linie dac─â p─ârintele sau tutorele anun┼ú─â acest fapt ├«nc─â din momentul rezerv─ârii biletului de c─âl─âtorie; pentru cei ├«ntre 2 ┼či 5 ani se solicit─â un ├«nso┼úitor din partea companiei aeriene, c─âruia ├«i va pl─âti un bilet dus-├«ntors; prime┼čte confirmarea din partea companiei pentru transportul minorului ┼či existen┼úa ├«nso┼úitorului; completeaz─â obligatoriu formularul de cerere de ├«nso┼úire (Handling Advice) existent la ghi┼čeul de ├«nregistrare. At├ót pentru cursele interne, c├ót ┼či pentru cele externe se percepe o tax─â pe segment pentru transportul minorilor ne├«nso┼úi┼úi.

Conceptul┬á de low cost este originar din Statele Unite de unde s-a r─âsp├óndit rapid ├«n Europa la ├«nceputul anilor 1990. Termenul caracteriza ini╚Ťial companiile aeriene care reu╚Öeau s─â aib─â costuri mai reduse dec├ót competitorii, ├«ns─â, datorit─â publicului ╚Öi mediei, termenul a ├«nceput s─â se refere la companiile aeriene care ofer─â bilete la pre╚Ťuri foarte sc─âzute prin eliminarea unor servicii. Cursele low cost presupun, ├«n general, v├ónzarea de bilete la pre╚Ťuri foarte sc─âzute prin eliminarea unor servicii tradi╚Ťionale oferite pasagerilor. Companiile low-cost folosesc un singur tip de avion, pentru a reduce costurile de ├«ntre┼úinere ┼či de ├«mbun─ât─â┼úire. Se fac multe zboruri, se utilizeaz─â o singur─â baz─â ┼či un singur echipaj. ├Än acest fel, costurile sunt reduse, iar compania poate face u┼čor profit. De asemenea, ├«n compara┼úie cu companiile de linie, zborul low-cost presupune servicii minime: clientul nu prime┼čte un loc, ci va ocupa primul loc liber pe care ├«l va g─âsi; nu se servesc m├óncare, b─âuturi sau ziare, dar toate pot fi cump─ârate. Pasagerul poate lua doar dou─â bagaje, cu greutate maxim─â de 10-15 kilograme, fiecare kilogram suplimentar cost├ónd ├«n plus. Pentru c─âl─âtorii scurte, o valiz─â mic─â poate fi luat─â ca bagaj de m├ón─â (gratis). Bagajele de m├ón─â au ├«n general dimensiunile maxime 20x40x50, iar limita de greutate este de 10kg. Copiii ne├«nso┼úi┼úi nu au voie la bord. Se zboar─â numai curse punct-punct, f─âr─â escale ┼či sunt folosite ├«n general aeroporturi secundare .

C├ónt─ârind avantajele ┼či dezavantajele celor dou─â tipuri de curse, cele mai mari diferen┼úe sunt de natur─â tarifar─â. Companiile low cost┬á au o politic─â tarifar─â extrem de dinamic─â. Planific├ónd c─âl─âtoriile ├«n avans ╚Öi cump─âr├ónd biletul cu 2-3 luni ├«nainte, pre┼úul poate fi cu 50-70% mai mic dec├ót al biletelor cump─ârate cu 1-2 s─âpt─âm├óni ├«nainte. Sunt situa┼úii ├«n care, de exemplu, dac─â dori┼úi s─â rezerva┼úi cu o lun─â ├«nainte, pre┼úul unui bilet low cost s─â fie cu numai 30-40 de euro sub pre┼úul oferit de o companie de linie. Uneori, pre┼úurile pot fie egale sau cel oferit de low cost s─â fie mai mare. Totul a devenit relativ ├«n industria avia┼úiei, depinde de perioada ├«n care c─âl─âtori┼úi ┼či de promo┼úiile oferite. Valabil at├ót la companiile aeriene de linie, c├ót ┼či la cele low cost: cu c├ót rezerva┼úi mai din timp, cu at├ót pre┼úurile sunt mai mici.

Ținând cont de cele explicate ceva mai sus, înţelept ar fi să alegem:

curse de linie pentru zboruri long sau medium courier, deci pe distanţe mari (curse transcontinentale) sau medii (curse regionale), pentru că nu există încă o altă variantă low cost;

-curse low cost pentru zborurile de short courier, deci pe distan┼úe apropiate, europene, regionale ┼či locale, pentru c─â sunt mai ieftine dec├ót c─âl─âtoria cu trenul, ┼či dureaz─â mai pu┼úin dec├ót c─âl─âtoria cu autocarul sau microbuzul.

Agenţia touroperatoare La Piovra Turista vă oferă transport, cazare, masă, în funcţie de variantele dorite.

(Visited 229 times, 1 visits today)

Las─â un r─âspuns